چرا نماز ستون دین است؟
- پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ
نماز بدین جهت ستون دین است که بدون آن، دین معنا و مفهومى نخواهد داشت؛ همانگونه که خیمه بدون ستون، برپا نخواهد بود. نماز عبادتى است جامع و فراگیر و به مثابه ستون و پایه خیمه است. خاصیت بسیارى از عبادتها و دستورات دینى (مثل زکات، حج، جهاد، روزه و...) در نماز جمع شده است. زکات، امتحان میزان عدم دلبستگى به مادیات و گذشتن از امور دنیایى است و در نماز نیز نمازگزار از همه چیز درمىگذرد و به خدا توجّه مىکند «مالک یوم الدین». در روزه، بعضى از امور بر انسان حرام مىشود و نماز نیز چنین است.
شاید علت این که از نماز بهعنوان ستون دین یاد شده، این باشد که قبولى همه اعمال، بستگى به پذیرش آن دارد و در مقام مثال مانند ستون یک خیمه است که اگر خیمه، ستون نداشته باشد، هرگز پابرجا نمىماند. مسلمانى که نماز نخواند و یا به نماز اهمیت ندهد، اسلام و مسلمانىاش مانند خیمه بىستون است.
نظام تربیتى، سیاسى، اقتصادى و اخلاقى اسلام مبتنى بر نظارت درونى و تقوا است؛ یعنى، یک مسلمان بیش از همه چیز، خداى یگانه را مدنظر دارد و او را ناظر بر اعمال خویش مىداند و معتقد است معاد و قیامت بر سر راه او قرار داد.
در این نظام، نماز نقش یادآور و هشدار دهندهاى را دارد که هر روز و هر شب، این مهم را یادآورى کرده، انسان را از خطر فراموشى حقیقت باز مىدارد. در نتیجه نقش بسیار موثرى بر کنترل درونى انسان دارد؛ چنان که خداوند فرموده است. «اقم الصلاة ان الصلاة تنهى عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر(عنکبوت (29)، آیه 45)؛ نماز را به پادار که نماز آدمى را از کارهاى زشت و ناپسند باز مىدارد و همانا ذکر و یاد خداوند، نتیجه بزرگتر است». بنابراین نماز بدان جهت تشریع شده که آدمى، خود را فراموش نکند و بداند که بنده خدا است. نماز مانند چراغهایى است که در فواصل معینى در تاریکى، روشن مىشود؛ تا کسى که در راه است، آن را گم نکند و دچار لغزش و انحراف نگردد.
- ۹۳/۱۰/۱۱